ققنوس آزاد

به نام خدایی که همین نزدیکی است

ققنوس آزاد

به نام خدایی که همین نزدیکی است

مشخصات بلاگ

ققنوس پرنده ای است که هزار سال یک بار می رود روی کوه قاف با منقارش نوای مرگ می نوازد و سپس آتش گرفته و از خاکسترش دوباره و دوباره ققنوس تنهایی دیگر بر می خیزد ...

از سیلک هفت هزار ساله تا گلاب گیری کاشان

دوشنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۴:۳۴ ب.ظ

بی گمان بیشتر ما مطالب بسیاری را درباره سیلک خوانده ایم .

سیلک نام نخستین شهرآبادی ( تمدن) شهرنشینی ایران میانی (مرکزی ) است که در پیرامون کاشان کنونی بوده است و می توان گفت که در سه کیلومتری جنوب غربی این شهر وجود دارد .

این جایگاه باستانی درست در منطقه فین کنونی با تاریخی به بلندای هفت هزار سال وجود داشته است و یکی از کهن ترین سکونت گاههای مردم گذشته در تپه سیلک و نزدیک کاشان و جیرفت بوده است .

به یقین می توان گفت که کهن ترین مردم دشت نیشین ( یکجا نشین ) مردم (SIALK  ) سیلک نزدیک کاشان کنونی بوده است که آثار زندگی و تمدن آنها امروزه نیز در حال اکتشاف و مطالعه است .

بسیاری از باستان شناسان ایرانی و خارجی از میان  آثار و سفالینه های به یادگار مانده از پدرانمان , نقشهای بسیار زیبا که دارای شکوه و فر بسیار بوده است نقشهایی از گل سرخ ( گل محمدی ) دیده شده و حتی سفالینه های نسبتاً سالمی که دستگاه تقطیر آن روزگار بوده است .

و

اردیبهشت ماه ...

اردیبهشت در اوستا = اشه وهیشته و در زمان پهلوی باستانی در دو بخش  1) ارته به معنای راستی و پاکی 2) هیشته صفت عالی به معنای خوب و بهتر است که در ترکیب معنای باستانی اش = بهترین راستی خواهد بود و این گل و بسیاری از ریاحین و گیاهان در این ماه که میانه بهار و به معنای دیگر نمونه و یاد آور بهشت است . سر از خاک بیرون می آورند و ایرانیان هنرمند و هوشمند از دیروز تا امروز در شهر کاشان و چند منطقه ی دیگر از جمله قمصر کاشان - نیاسر که باغشهری کهن است و در 30 کیلومتری کاشان است نیز مراسم گلابگیری انجام می گیرد .


ولی در مناطق دیگری از جمله برخی روستای شمال ایران و روستای گره بان در استان کرمانشاه و نزدیکی شهرستان هرسین این مراسم با اندکی تفاوت با کاشان انجام می شود اما محصول همه همان گلاب است .

اسباب گلاب گیری در شیوه سنتی شامل دیگهای مسی - سه پایه - هیزم - پارچه - قیف - قرابه و لوله های مسین

برای گلابهای مرغوب برای هر یک کیلوگرم گلبرگ گل سرخ ( گل محمدی) یک لیتر آب در دیگ مخصوص می ریزند و ...

هنگامه گلاب گیری در ایران از هفته دوم و میانه اردیبهشت ماه آغاز و نیمه خرداد ماه نسبت به گرما و رویش گلهای سرخ , خواهد بود

از همه ایرانیان برای شرکت در این مراسم دعوت می شود که حتی برای یک بار هم که در این آئیین بسیار زیبا و خوشگوار شرکت فرمایید .

قمصر کاشان


01

GolabGiri

یادش بخیر سالهای دور درس و دانشگاه و با سپاس از استاد گرانقدرم جناب آقای نظری امیدوارم هرکجا هستند تندرست باشند ( درس هنر و رسانه ) و نیز عکسها که از سایت کجارو هستند

  • رضو ی

نظرات  (۱)

یادش بخیر سال های کارشناسی کاشون ... گلاب گیری مراسم خوبی داره
پاسخ:
درود بر شما ژاندارک عزیز
کارمان شده یادش بخیر
و دیگر چه خوشبختیم را در ذهن گم کرده ایم ...
سپاس از حضورتان

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی