ققنوس آزاد

به نام خدایی که همین نزدیکی است

ققنوس آزاد

به نام خدایی که همین نزدیکی است

مشخصات بلاگ

ققنوس پرنده ای است که هزار سال یک بار می رود روی کوه قاف با منقارش نوای مرگ می نوازد و سپس آتش گرفته و از خاکسترش دوباره و دوباره ققنوس تنهایی دیگر بر می خیزد ...

۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

خیام بزرگ مردی که در نیمه نخست قرن پنجم هجری در نیشابور دانشمند و شاعر و فیلسوفی بزرگ چشم به جهان گشود . ودر سالهای آغازین قرن ششم دیده بر خا ک فرو بست . 

همانگونه که در قاموس بزرگان ایران زمین است ، نام و  آوازه دانش ، معرفت ، هنر و اندیشه اش پس از مرگ او جهانی شد و اندیشه های ضد و نقیضش اندیشمندان را متوجه او کرد . 

نزدیک به ده قرن است که این دانشمند بزرگ ، پزشک  ، ریاضی دان ، فیلسوف ، شاعر نیز مانند سروده هایش هوادارانی ضد و نقیض دارند ، گروهی این نابغه بزرگ را کافر! می خوانند و گروی دیگر پرهیز کار و راستگو 

و اگر قدری چشم دل باز کنند خیام همه را به اندیشیدن در مورد بسیاری فتاوی و نیز اصل زندگی تشویق 

هرچه هست او نه در زمان خود که تا کنون نیز مانند نداشته است ( هنوز معادلاتش در دانشگاههای ،بزرگ جهان مورد بحث و بررسی است و مریم میرزاخانی عزیز همواره از او به افتخار نام می برده است) 

از آثار برجسته او : ۱) کتاب جبر و مقاله  ۲) رساله میزان الحکم  ۳) مشکلات حساب ۴) رساله در طبیعیات ۵) رساله ای در وجود علم کائنات "  که این رساله در دانشکده های فلسفه اروپا تدریس و بحث میشود"

۶) ترجمه فارسی توحید ابن سینا هم در دانشگاههای شاخص علوم انسانی بزرگ دنیا تدریس میشود و نوروز نامه و بسیاری آثار دیگر که امروزه در ایران شوربختانه نامی از آن آورده نمیشود


.

Image result for ‫تصویر خیام برای وبلاگ‬‎

ابر آمدو زار بر سر سبزه گریست /  بی باده گلرنگ نمی باید زیست 

 این سبزه که امروز تماشا که ماست / تا سبزه خاک ما تماشا که کیست 



بی گمان بیشتر ما مطالب بسیاری را درباره سیلک خوانده ایم .

سیلک نام نخستین شهرآبادی ( تمدن) شهرنشینی ایران میانی (مرکزی ) است که در پیرامون کاشان کنونی بوده است و می توان گفت که در سه کیلومتری جنوب غربی این شهر وجود دارد .

این جایگاه باستانی درست در منطقه فین کنونی با تاریخی به بلندای هفت هزار سال وجود داشته است و یکی از کهن ترین سکونت گاههای مردم گذشته در تپه سیلک و نزدیک کاشان و جیرفت بوده است .

به یقین می توان گفت که کهن ترین مردم دشت نیشین ( یکجا نشین ) مردم (SIALK  ) سیلک نزدیک کاشان کنونی بوده است که آثار زندگی و تمدن آنها امروزه نیز در حال اکتشاف و مطالعه است .

بسیاری از باستان شناسان ایرانی و خارجی از میان  آثار و سفالینه های به یادگار مانده از پدرانمان , نقشهای بسیار زیبا که دارای شکوه و فر بسیار بوده است نقشهایی از گل سرخ ( گل محمدی ) دیده شده و حتی سفالینه های نسبتاً سالمی که دستگاه تقطیر آن روزگار بوده است .

و

اردیبهشت ماه ...

اردیبهشت در اوستا = اشه وهیشته و در زمان پهلوی باستانی در دو بخش  1) ارته به معنای راستی و پاکی 2) هیشته صفت عالی به معنای خوب و بهتر است که در ترکیب معنای باستانی اش = بهترین راستی خواهد بود و این گل و بسیاری از ریاحین و گیاهان در این ماه که میانه بهار و به معنای دیگر نمونه و یاد آور بهشت است . سر از خاک بیرون می آورند و ایرانیان هنرمند و هوشمند از دیروز تا امروز در شهر کاشان و چند منطقه ی دیگر از جمله قمصر کاشان - نیاسر که باغشهری کهن است و در 30 کیلومتری کاشان است نیز مراسم گلابگیری انجام می گیرد .


ولی در مناطق دیگری از جمله برخی روستای شمال ایران و روستای گره بان در استان کرمانشاه و نزدیکی شهرستان هرسین این مراسم با اندکی تفاوت با کاشان انجام می شود اما محصول همه همان گلاب است .

اسباب گلاب گیری در شیوه سنتی شامل دیگهای مسی - سه پایه - هیزم - پارچه - قیف - قرابه و لوله های مسین

برای گلابهای مرغوب برای هر یک کیلوگرم گلبرگ گل سرخ ( گل محمدی) یک لیتر آب در دیگ مخصوص می ریزند و ...

هنگامه گلاب گیری در ایران از هفته دوم و میانه اردیبهشت ماه آغاز و نیمه خرداد ماه نسبت به گرما و رویش گلهای سرخ , خواهد بود

از همه ایرانیان برای شرکت در این مراسم دعوت می شود که حتی برای یک بار هم که در این آئیین بسیار زیبا و خوشگوار شرکت فرمایید .

قمصر کاشان


01

GolabGiri

یادش بخیر سالهای دور درس و دانشگاه و با سپاس از استاد گرانقدرم جناب آقای نظری امیدوارم هرکجا هستند تندرست باشند ( درس هنر و رسانه ) و نیز عکسها که از سایت کجارو هستند

کریم خان زند گفت :

دو چیز به من می چسبد یکی آب یخ زمستان و دیگری پلو شب نوروز چرا که آب یخ را همه در زمستان می نوشند و پلو شب نوروز را بیشتر مردم می چشند ..

 و ظریفی امروز می گوید مردم اگر یک وعده غذا هم نخورد اتفاقی نمی افتد بلکم برای بهبود اندام و نگهداری رژیم و تناسب اندام و سلامت و جسم و روحشان بهتر است ...